یونجه دامی و خواص آن

یونجه دامی و خواص آن

یونجه دامی و خواص آن

یونجه دامی و خواص آن در پرورش، افزایش و بهبود فرآورده‌های دام، علت افزایش بهره‌برداری از این محصول است. یونجه یکی از انواع علوفه‌های مغذی و سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز حیوانات دامی می‌باشد. این گیاه، علفی است خودرو که برای تغذیه گاو و گوسفندان به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یونجه به دلیل داشتن طعم مطلوب، خواص ارزشمند و نداشتن مواد سمی و مضر خوراک مناسب دام است. چون این علف خودرو، به راحتی در دسترس افراد زیادی می‌باشد روش تهیه آن هزینه کمتری به دنبال دارد.

اما به محض خرید نمونه‌های علفی و مرطوب بهتر است زودتر به مصرف دام برسند زیرا ممکن است خراب شوند. افرادی که قصد دارند یونجه را به مدت زیادی نگهداری نمایند بهتر است از قبل، حتماً آن را خشک کنند. یونجه به چند روش برای تغذیه نمودن دام مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به آن‌ها می پردازیم.

بیشتر بخوانید: قیمت یونجه تازه برای دام

چند روش یونجه برای تغذیه دام

چند روش یونجه برای تغذیه دام

در روش اول علف تازه یونجه، توسط باغداران پس از برداشت به شکل مرطوب به مصرف دام می رسد. در روش دوم یونجه را با حرارت دادن از طریق نور خورشید خشک می‌کنند تا برای انبار شدن محیا شود. در روش سوم یونجه را در کارخانه‌های صنعتی فرآوری می نمایند و در بازار به قیمت مناسبی به دامداران می‌فروشند. بسیاری از دامداران اقدام به کاشت و پرورش یونجه می‌کنند تا قادر به تأمین غذای مورد نیاز دام خود شوند. می توان گفت گیاه علفی یونجه به چند دلیل، یکی از بهترین و مناسب‌ترین خوراک برای تغذیه انواع دام است.

یکی از دلایل محبوبیت یونجه، در آسان و کم هزینه بودن روش تولید آن نسبت به سایر خوراک دام می‌باشد. دلیل دیگر مرغوب شناخته‌شدن علف یونجه هضم و جذب بهتر و راحت تر آن در بدن دام است. سایر دلایلی که سبب می‌شوند یونجه گیاه مرغوبی برای تغذیه دام معرفی شود را در بخش بعد توضیح می‌دهیم.

دیگران خوانده‌اند: خواص یونجه خشک برای دام

دلایل ارزشمندی انواع یونجه دامی

دلایل ارزشمندی انواع یونجه دامی

از جمله دلایل ارزشمندی انواع یونجه دامی در مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین های مفید موجود در آن می باشد. مصرف یونجه باکیفیت، درجه یک، سالم و بهداشتی هیچ ضرر جانی و مالی در تغذیه دام به دنبال ندارد. لازم به ذکر است که یونجه دارای انواع مختلفی است که کارایی، مزایا و کیفیت آن‌ها در یک سطح نمی‌باشد. یونجه همدانی و بغدادی دو نمونه از انواع این محصول هستند که خوب است متوجه تفاوت آن‌ها باشیم.

یونجه بمی و یزدی نیز از دیگر گونه‌های شناسایی شده‌این گیاه ارزشمند در ایران می‌باشند. در میان انواع این محصول یونجه همدانی از لحاظ کیفیت و کارایی از اقسام دیگر آن بهتر است. یونجه شیراز و نیک شهر نیز خاص مناطق ویژه‌ای هستند که سبب دسته‌بندی جداگانه آن‌ها نسبت به نمونه‌های دیگر می‌شود. انواع یونجه را می‌توان بیشتر از شهرها و مناطقی که به تولید آن شهرت دارند تهیه‌نمود.

هر کدام از اقسام گیاه یونجه بنابر دلایل متفاوت و خاصی در پرورش دام مفید و ارزشمند واقع می شوند. برای مثال فراوانی میزان تولید یونجه بم در خود این شهر، علت بهتر بودن آن نسبت به انواع دیگر است. یونجه همدانی در مناطق سرد نیز رشد خوبی داشته‌و خوشبختانه مقاومت زیادی در برابر سرما دارد. مزیت یونجه دامی همدانی در این است که دامداران با آمدن فصل سرما نگران کمبود آن نخواهند شد.

عملکرد مطلوب و کیفیت بالای یونجه یزدی، سبب شده‌این محصول در بین مصرف کنندگان هواداران زیادی داشته‌باشد. رنگ برگ‌های یونجه همدانی تقریباً متمایل به‌بنفش است و از طریق این ویژگی نیز قابل شناسایی می‌باشد. اگر این گیاه واقعاً مرغوب و درجه‌یک باشد نتایج مفیدی در تولید فرآورده‌های لبنی دام به همراه خواهد داشت.

بیشتر بدانید: انتخاب علوفه ذرت یا یونجه برای دام

آشنایی با انواع یونجه دامی

آشنایی با انواع یونجه دامی

آشنایی با انواع یونجه دامی برای افرادی که به دنبال تغذیه دام با مناسب‌ترین اقسام علوفه هستند سودمند است. عمدتاً انواع یونجه را براساس منطقه و شهری که این گیاه در آن رشد و پرورش می‌یابد نام گذاری می‌کنند. به عنوان مثال علت معرفی یونجه بغداد با این نام را در تولید موفق آن در شهر بغداد می‌توان یافت. از جمله مشخصات یونجه بغداد این است که در مناطق گرمسیری مانند مناطق جنوبی کشور ایران رشد می کند.

از فواید یونجه بغدادی این است که چون در مناطق گرم می‌روید سریعتر می‌توان برای نگهداری آن را خشک نمود. یونجه بمی نیز مخصوص رشد در مناطق گرمسیری است و مقاومت زیادی در برابر خسارات ناشی از گرمازدگی دارد. قره یونجه هم یکی از انواع این محصول است که با رشد و تکثیر در مناطق نسبتاً سرد مشکلی ندارد. یکی از مراکز و خاستگاه‌های اصلی رشد و نمو قره یونجه مرغوب در استان آذربایجان می باشد. انواع یونجه از لحاظ بسیاری از ویژگی‌ها مشابه یکدیگر هستند و عمده‌ترین تفاوت آن‌ها مربوط به محل کشت می‌باشد.

یونجه نیک شهری نیز دارای برگ‌های پهن و بزرگ است و با رشد و پرورش در مناطق گرم سازگار است. یونجه در سطح وسیع‌تر به دو نوع محلی و خارجی تقسیم می‌شود که انواع محلی در داخل کشور تولید می‌شود. یونجه‌های داخلی یا محلی برای استفاده، دارای کیفیت بیشتری نسبت به یونجه‌های خارجی می‌باشند. معروف‌ترین انواع یونجه‌های محلی که در کشور ما تولید می‌شوند قره یونجه و یونجه همدان هستند.

جهت مطالعه: عرضه یونجه به صورت عمده

روش های استفاده از آن

روش های استفاده از آن

آموختن روش‌های مختلف استفاده از یونجه دامی برای افرادی که به کار پرورش دام مشغول هستند ضرورت دارد. یونجه اگر دارای طعم و مزه مطلوب، تمیز، فاقد مواد مضر و تازه باشد، بدون فرآوری هم قابل استفاده است. اگر قصد دارید یونجه را در انبار به مدت طولانی نگهداری نمایید باید ابتدا آن را خشک کنید. گرفتن رطوبت یونجه قبل از اقدام به انبار کردن، مانع کپک زدن یا خراب شدن این محصول می گردد. سیلاژ یونجه در بسیاری از مواقع، یکی از روش‌های بهینه استفاده از این علوفه دام می‌باشد.

سیلو کردن یونجه سبب می‌شود استفاده از آن در بلندمدت از خطر خراب و فاسد شدن در امان بماند. یونجه اغلب اوقات و در حالت کلی به سه روش مربوط، خشک و فرآوری شده قابل استفاده می‌باشد. از نگهداری طولانی مدت یونجه مرطوب در محیط‌هایی که از دریافت نور و حرارت خورشید محروم هستند خودداری کنید. استفاده از یونجه فرآوری شده برای تغذیه دام نسبت به روش‌های دیگر تا حدودی مطمئن تر است.

بازرگانی اریس عرضه کننده انواع یونجه باکیفیت به صورت عمده و فله‌ای به بازارهای داخلی و خارجی می باشد. جهت خریداری این محصول با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: 09932937847

2 thoughts on “یونجه دامی و خواص آن

  • 24/03/2023 at 23:59
    Permalink

    خرید دارید ب صورت عمده؟؟

    Reply
    • 26/04/2023 at 11:52
      Permalink

      سلام دوست عزیز بله برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید.
      ۰۲۱۴۷۶۲۷۴۷۷
      09932937847

      Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *