خوراک شیر افزا برای دام و طیور

خوراک شیر افزا برای دام و طیور

خوراک شیر افزا برای دام و طیور توسط شرکت‌ های معروف ایرانی همچون اریس تولید می‌شود. این محصول در جیره‌ی غذایی حیوانات اهمیت بالایی دارد. مواد خوراکی شیرافزا اغلب در زمان شیردهی در تغذیه‌‌ی حیوانات بکار برده می‌شود. این مواد خون ساز هستند و میزان شیر را در دام‌ها افزایش می‌دهند. مواد خوراکی شیرافزا حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی بالایی هستند و از جو، ذرت و گیاهان دیگر بدست می‌آیند. مصرف خوراک شیر افزا اهمیت بالایی برای دام‌ها دارد و دستگاه تولید مثل و  گوارش آن‌ها را تقویت می‌کند. مقدار مصرف این مواد در حیوانات باید به اندازه باشد.

بازرگانی اریس یکی از شرکت‌ های معتبر در زمینه بازرگانی محصولات دامی است، اگر شما به دنبال خرید یا فروش محصولات دامی هستید، می‌توانید با شرکت، تماس بگیرید و درباره محصولات و خدمات ما اطلاعات بیشتری کسب کنید.

خوراک شیر افزا چیست؟

خوراک شیر افزا در انواع متنوعی  تولید می‌شود. این محصول حاوی کربوهیدارت، پروتئین و مواد مغذی مختلفی می‌باشد که مصرف آن شیر حیوانات را بالا می‌برد. این خوراک‌ها در زمان شیردهی حیوان استفاده می‌شوند. مدت زمان مصرف آن در حیوانات شیرده حدود ۱ الی ۲ سال می‌باشد.

این خوراک علاوه بر افزایش مقدار و کیفیت شیر، برای گوساله‌ها و بره‌های تازه بدنیا آمده نیز مفید می‌باشد. مواد خوراکی شیرافزا سبب بهبود عادت‌های غذایی آن‌ها می‌شود و میل آن‌ها را به غذا افزایش می‌دهد. سیلاژ ذرت یکی از انواع این خوراک‌ها می‌باشد که حاوی کربوهیدارت محلول در آب است. استفاده‌ی آن میزان شیر حیوان را بالا می‌برد.

مقاله مرتبط: انواع مکمل های دام و طیور

خوراک شیر افزا چیست؟

خصوصیات خوراک شیر افزا

خوراک شیر افزا خصوصیات مشترکی دارند و علاوه بر افزایش شیر برای بدن حیوان بسیار مفید می‌باشند.

  • خون ساز بودن مواد شیرافزا: این خوراک میزان خون رگ‌های حیوانات را افزایش می‌دهد. مقدار گلبول‌ها و سلول‌های خون ساز با مصرف خوراک در حیوان افزایش می‌یابند. اگر دام خاصی دچار کم خونی باشد این بیماری در او رفع می‌شود. افزایش خون رگ‌ها عملکرد قسمت‌های مختلف بدن دام‌ را تقویت می‌کند.
  • افزایش مقدار شیر حیوانات: هدف اصلی از مصرف این خوراک در جیره‌ی غذایی حیوانات بالا بردن میزان شیر آن‌ها می‌باشد. این خوراک‌ها حاوی مواد با ارزشی هستند که غده‌های شیرافزا را در بدن دام تحریک می‌کنند. همچنین بازده مواد غذایی مصرف شده توسط حیوان را افزایش داده و از آن شیر می‌سازند.
  • افزایش گوشت دام: مواد خوراکی شیرافزا مقدار گوشت و کیفیت بدن دام را بالا می‌برد. این افزایش تنها به حیوان شیرده محدود نمی‌شود. گوشت گوساله‌ها و بره‌ها نیز با مصرف آن بیشتر می‌شود.

ترکیبات خوراک شیر افزا

خوراک شیر افزا از موادی تولید می‌شوند که بدن دام به آن‌ها نیاز دارد. این مواد شامل پروتئین‌ها، چربی‌ها، کربوهیدارت‌ها، ویتامین‌ها، فیبر، نشاسته و عناصر معدنی می‌باشند. در زمان شیردهی حیوانات مواد ذکر شده میزان شیر آن‌ها را افزایش می‌دهند.

این ترکیبات مغذی در غلات، تخم‌های روغنی و برخی مکمل‌ها یافت می‌شوند. در حالت کلی ترکیبات اصلی این خوراک‌ها عبارتند از: جو، ملاس، پودر چربی، جوش شیرین، کنجاله تخم پنبه، کنجاله تخم کلزا، تخم آفتابگردان، سبوس، سویا، ذرت، توکسین بایندر و… این ترکیبات گیاهی هستند و از ضایعات، پوسته و گوشت آن‌ها تولید می‌شوند.

فواید خوراک شیر افزا برای دام و طیور

مصرف خوراک شیر افزا برای دام و طیور فواید زیادی دارد و امروزه اغلب پرورش دهندگان در جیره‌ی غذایی دام‌ها از آن استفاده می‌کنند.

  • مصرف این خوراک در تغذیه‌ی حیوانات سبب تقویت دستگاه گوارش آن‌ها می‌شود. این مواد در هضم غذا به دام‌ها کمک می‌کنند.
  • مواد خوراکی شیرافزا  راندمان تولید را در دام‌ها افزایش می‌دهند.
  • این مواد سبب تقویت سیستم ایمنی حیوانات می‌شوند.
  • مصرف این خوراک، میکروارگانیسم‌های مفید در شکمبه را افزایش می‌دهد.
  • مقدار گوشت سالم حیوانات را بالا می‌برد.
  • این خوراک مقدار مصرف دارو در دام را کاهش می‌دهد.
  • مصرف این مواد خوراکی از بروز مشکلاتی مانند نفخ، اسهال و فساد خونی در حیوان جلوگیری می‌کند.
  • موانعی که در اثر فشار‌های گرمایی برای حیوانات بوجود می‌آیند با مصرف این نوع مکمل رفع می‌شوند.
  • این خوراک عملکرد سیستم هورمونی حیوانات را تقویت می‌کند.
  • مشکلات باروری و تولید مثل را در حیوانات کاهش می‌دهد.

فواید و خواص خوراک شیر افزا برای دام و طیور

دستور مصرف خوراک شیر افزا برای دام و طیور

مصرف خوراک شیر افزا در دام و طیور به جنس، جثه و سن حیوان بستگی دارد. استفاده‌ی این خوراک  به طور کلی در دام‌ها ۲۰ گرم همراه با جیره غذایی حیوانات می‌باشد.

  • گاو‌های شیرده: ۵۰ گرم در روز است که در فصل گرما باید مقدار آن نصف شود.
  • گوسفندان و بز‌های شیرده: ۸ گرم در شبانه روز است که در فصول گرما باید  به ۴ گرم برسد.
  • گوساله: ۱۰ گرم در روز. اگر گوساله  برای مثال ۱۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشد  مقدار آن ۱۰ گرم است. در صورتی که وزن آن کم باشد باید مقدار مصرف این خوراک کمتر شود.
  • طیور: در طیور با توجه به وزن آن‌ها چیزی در حدود ۵/۰ گرم از این خوراک استفاده می‌شود.

روش تولید خوراک شیر افزا

برای تولید خوراک شیر افزا از دستگاه‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک بهره می‌گیرند. جهت تولید این خوراک روش پرس پلت بسیار رایج‌ است. در روش پرس پلت، ابتدا مواد اولیه را پاکسازی کرده و آلودگی‌ها‌ی آن را از بین می‌برند. در مرحله‌ی بعدی این مواد را توسط انتقال دهنده‌ها به دستگاه آسیاب وارد می‌کنند.

دستگاه آسیاب توسط غلطک مواد را خرد می‌کند و برای مخلوط شدن با انواع مواد دیگر آماده می‌سازد. سپس این مواد آماده به همراه ویتامین‌ها و مکمل‌ها وارد دستگاه مخلوط کن می‌شوند. در ادامه به ترتیب همه‌ی مواد حاصل ابتدا وارد دستگاه کاندیشنز و سپس پرس پلت می‌شوند.

دستگاه کاندیشنز ترکیبات را تحت فشار و گرما قرار می‌دهد. پرس پلت دارای قسمتی بنام دای می‌باشد. این دستگاه با وارد کردن فشار مکانیکی مواد را از دای‌ها عبور داده و به خوراک اصلی تبدیل می‌کند.

روش تولید خوراک شیر افزا

سوالات متداول

1. چه موادی در خوراک شیر افزا وجود دارد؟

شامل موادی مانند ذرت، سویا، گندم، جو، شیر خشک، روغن، ویتامین ها و مواد معدنی نیز می باشد.

2. چرا باید از خوراک شیر افزا برای دام و طیور استفاده کرد؟

زیرا موجب افزایش رشد و وزن دام و طیور می شود و نیازهای غذایی آن ها را تامین می کند.

3. چه مشکلاتی ممکن است در استفاده از خوراک شیر افزا برای دام و طیور به وجود می آید؟

در صورت استفاده نامناسب و بیش از حد موجب اسهال، عفونت های روده ای، کتهش رشد و افزایش هزینه های تغذیه نیز می شود.

سخن پایانی

خوراک شیر افزا در مواقع شیردهی حیوانات استفاده می‌شود. این مواد حاوی کربوهیدارت‌ها، پروتئین‌ها و عناصر مغذی مختلفی می‌باشد. در جیره‌ی غذایی طیور نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این خوراک  سبب افزایش خونسازی و بهبود گوشت دام‌ها می‌شود.  مواد خوراکی شیرافزا از گیاهانی مانند تخم دانه پنبه، ذرت و سویا بدست می‌آیند. مقدار مصرف این  خوراکی‌ها  در حیوانات با توجه به جنس و جثه‌ی آن‌ها متفاوت است. این مواد توسط دستگاه‌های پیشرفته تولید می‌شوند. جهت تولید مواد آسیاب شده و مخلوط می‌شوند. در ادامه ترکیبات حاصله تحت گرما و فشار و حرکات مکانیکی به خوراک تبدیل می‌گردند. این خوراک در جیره‌ی غذایی حیوانات کاربرد بالایی دارد. مصرف آن‌ها سبب تقویت سیستم ایمنی و دستگاه گوارش و کاهش نفخ و اسهال می‌شوند.

بازرگانی اریس در زمینه صادرات و واردات انواع نهاده های دامی فعالیت می‌کند. این نهاده ها شامل پودرهای تغذیه‌ای مختلف، انواع غلات، چربی‌های گیاهی، انواع کنسانتره و… می‌شوند. با توجه به ارائه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب، بازرگانی اریس مشتریان زیادی در داخل و خارج از کشور دارد. در نتیجه اگر قصد خرید نهاده های دامی را دارید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

تلفن 02147627477
موبایل 09932937847

فکس 02147627477

سایت Www.ErisTrade.com
ایمیل eristrade10@gmail.com