ذرت در جیره دام و طیور

ذرت در جیره دام و طیور

ذرت در جیره دام و طیور

ذرت در جیره دام و طیور نقش بسیار اساسی را ایفا می کند. ذرت یکی از مهم ترین محصولاتی است که از آن برای تغذیه دام و طیور استفاده می شود. این محصول منبع انرژی برای دام است به همین دلیل از محبوبیت بالایی در میان دامداران برخوردار است. در این بخش از مقاله می خواهیم در مورد اهمیت ذرت در جیره دام و طیور، خواص آن صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: جایگاه ذرت در تغذیه دام

اهمیت ذرت در جیره دام و طیور

ذرت به عنوان تغذیه دام دارای اهمیت بسیار زیادی است. با گشت در بازار می توان انواع محصولات غذایی مختلف برای دام را پیدا کرد اما ذرت یکی از بهترین محصولات دامی است که با قیمت مناسب در بازار عرضه می شود. این نوع محصول را می توان یکی از پرانرژی ترین تغذیه های دامی دانست.

ذرت دارای پروتئین، کلسیم و ویتامین های مختلف است. اما در کنار این محصول پیشنهاد می شود از مکمل های پروتئینی نیز استفاده شود. این محصول را می توان به صورت کنسانتره نیز مورد استفاده قرار داد. اما به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد آن باعث ایجاد آسیب به دام می شود. در نتیجه کیفیت فراورده های گوشتی نیز کاهش می یابد.

ذرت نسبت به انواع دیگر محصولات مورد استفاده برای دام، میزان پروتئین کمتری دارد. در حالت کلی باید گفت محصولاتی که انرژی بالایی دارند، پروتئین کمتری را در خود جای داده اند. ذرت سرشار از کربوهیدرات ها، مواد قندی و نشاسته هایی است که منبع تامین انرژی ذرت هستند.

میزان مصرف ذرت به عنوان تغذیه دام و طیور با توجه به نوع حیوان و جیره بندی غذایی او متفاوت است. این محصول بسیار خوش خوراک است و قابلیت هضم بالایی دارد. اما برای جذب و هضم این محصول، بهتر است از نوع آسیاب شده آن، استفاده کنید. استفاده از مکمل های پروتئینی را همراه با ذرت فراموش نکنید.

دیگران خوانده‌اند: صادرات ذرت دامی اصفهان

اهمیت ذرت در جیره دام و طیور

ارزش غذایی ذرت در جیره دام و طیور

ذرت دارای ارزش غذایی فوق العاده بالایی است. این محصول دارای مواد اساسی برای بدن دام و طیور است که باعث افزایش کیفیت دام می شود. ذرت دارای مقادیر زیادی از پروتئین، نشاسته، خاکستر، کلسیم، فسفر، منیزیم وپتاسیم است که هر یک از آن ها دارای فواید بی شماری هستند.

مزایای استفاده از ذرت‌در جیره‌دام و طیور

ذرت به عنوان یک محصول تولید شده به عنوان تغذیه دام، مزایا و فواید بسیاری به همراه دارد. ذرت محصولی است که نسبت به انواع محصولات دیگر مانند جو و گندم، دارای چربی بیشتری است. اما میزان پروتئین، کلسیم و مواد معدنی کمتری دارد. از دیگر ویژگی های ذرت به عنوان محصولی برای تغذیه می توان به این مورد اشاره کرد که نسبت به انواع محصولات دیگر مانند گندم و جو، با سرعت کمتری در شکمبه تجزیه می شود.

بیشتر بدانید: خرید و فروش ذرت دامی

مزایای استفاده از ذرت‌در جیره‌دام و طیور

محدودیت های استفاده از ذرت‌در جیره دام و طیور

استفاده از ذرت مدت زمان زیادی نیست که به یکی از انتخاب های دامداران و دامپروران تبدیل شده است. در گذشته بیشتر افراد به دلیل عدم آگاهی از فواید ذرت، از جو برای تغذیه دام استفاده می کردند. استفاده کنسانتره ذرت بسیار معمول است. اما برخی از کارخانه ها به دلیل عدم آگاهی از نسبت های درست ذرت، اقدام به تولید محصولات کنسانتره ای می کنند که غیراصولی هستند.

دربرخی از کنسانتره ها حتی تا پنجاه درصد ذرت نیز استفاده شده است. اما حداکثر میزان ذرت مورد نیاز برای نشخوارکنندگان برابر با سی و پنج درصد است. میزان ذرت مورد استفاده در جوجه ها حدود سی درصد و میزان استفاده از آن در مرغ های تخمی و گوشتی برابر با پنجاه درصد است.

بهتر است در مصرف زیاد این محصول برای دام و طیور، احتیاط لازم را رعایت کنید. ذرت با کمبود عناصری مانند لیزین و تریپتوفان رو به رو است. به همین دلیل مصرف زیاد آن با محدودیت هایی همراه است. اگر از ذرت بیش از اندازه استفاده کنید، باعث نرمی و افزایش چربی گوشت دام و طیور می شود.

اگر از ذرت در گاوهای شیری بیش از اندازه استفاده کنید باعث کاهش کیفیت شیر گاوهای شیرده می شوند. بهتر است این محصول با جو ترکیب شود تا میزان محدودیت آن، کاهش یابد. بهتر است به هیچ عنوان ذرت را در مناطق مرطوب قرار ندهید چرا که نسبت به انواع کپک ها و سموم مختلف مانند مایکوتوکسین ها حساسیت بالایی دارد. از سوی دیگر ذرت نسبت به انواع محصولات غذایی، دیر هضم است.

جهت مطالعه: صادرات ذرت علوفه ای

آشنایی با محصول ذرت

آشنایی با محصول ذرت

ذرت یکی از انواع محصولاتی است که بالاترین میزان خرید و فروش را به خود اختصاص داده است. این محصول را می‌توان یکی از انواع محبوب ترین غلات در ایران دانست که میزان تقاضا برای خرید بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است. این محصول بومی کشور مکزیک است.

ذرت در انواع مختلف در بازار یافت می شود. هریک از انواع این محصول دارای ویژگی های منحصربه فردی هستند و کاربردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال برخی از ذرت ها برای استفاده دام و طیور و برخی نیز برای استفاده انسان در بازار یافت می‌شوند. ذرت را می توان یکی از غذاهای اصلی کشورهای مختلف دانست. چرا که ارزش غذایی بالایی دارد و به عنوان یک غذای کامل شناخته می شود.

ذرت یک گیاه پرخاصیت است. این محصول بسیار پرکالری می باشد و انرژی لازم برای انجام فرایندهای مختلف را می دهد. درواقع این محصول با افزایش میزان سوخت و ساز بدن، انرژی لازم بدن انسان ها و دام را فراهم می کند. از سوی دیگر منبع غنی از ویتامین های ضروری شناخته می شود که برای افزایش سطح سلامت انسان ها بسیار موثر است.

بیشتر بدانید: بازار خرید ذرت علوفه ای اصفهان

آشنایی بیشتر با این محصول

آشنایی بیشتر با این محصول

ذرت یک گیاه یک ساله است که گونه های مختلفی دارد. هریک از گونه های ذرت دارای رنگ متفاوتی هستند. رنگ این محصول از شیری تا قرمز و سیاه متفاوت است که هریک ویژگی ها و موارد مصرف متفاوتی دارند. از انواع ذرت های موجود در بازار می توان به ذرت یا بلال بو داده، ذرت یا بلال دندان اسبی، ذرت یا بلال شیرین و ذرت مومی، ذرت یا بلال سفت، ذرت یا بلال شیری یا نرم اشاره کرد.

ذرت علاوه بر اینکه برای استفاده دام و طیور مناسب است، برای استفاده انسان ها نیز مفید است. این محصول دارای ماده ای به نام فیتوکمیکال است که بدن را در برابر بسیاری از بیماری های مزمن مصون می دارد. از سوی دیگر این محصول منبع غنی از آنتی اکسیدان شناخته می شود. آنتی اکسیدان مانع از ابتلا به انواع بیماری های سرطانی می شود. همچنین تومورهای موجود در سینه و کبد را از بین می برد. برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری عصبی مانند آلزایمر، مصرف ذرت را فراموش نکنید.

شرکت بازرگانی اریس در خدمت شما دامداران عزیز و سایر مشتریان گرامی میباشد تا خدمات خود را در حوزه خریدو فروش انواع نهاده و خوراک دام،ریز مغذی ها و مکمل ها ارائه دهد. برای آشنایی بیشتر می تواند با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

شماره تماس: 09932937847

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *