خرید و فروش انواع خوراک دام

خرید و فروش انواع خوراک دام

خرید و فروش انواع خوراک دام

خرید و فروش انواع خوراک دام در بازار‌های نقاط مختلف کشور بیشتر انجام می‌شود. خوراک دام به یونجه‌ها، علوفه‌های باغی، کنسانتره‌ها و کنجاله‌ها می‌گویند که دامداران بطور روزانه آن‌ها را برای تغذیه‌‌ی دام‌ها بکار می‌برند. کنسانتره‌ها از موادی مانند تفاله‌های چغندر، سبوس و تخم پنبه تولید می‌شوند و سرشار از پروتئین‌ها و مواد مغذی مختلف هستند. مقدار مصرفی این خوراک‌ها بر اساس جنس و وزن دام‌ها‌ باید متفاوت باشد. علوفه‌ها در تغذیه‌‌ی دام‌ها اهمیت بالایی دارند. کیفیت یونجه‌ها و سایر علوفه‌ها در خوش خوراک بودن دام‌ها مهم است. انواع متنوع خوراک دام میل خوردن را در حیوان‌ها افزایش می‌دهد. همچنین نوع خوراک و چگونگی آن در کیفیت گوشت دام تأثیر می‌گذارند. در این مقاله با انواع خوراک دام و خرید و فروش آن بیشتر آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید: خرید انواع خوراک دام 

انواع خوراک دام

انواع خوراک دام

خوراک دام به مجموعه‌ی علوفه‌ها و مواد تهیه شده از ضایعات کشاورزی گفته می‌شود که دامداران بطور روزانه آن را برای دام‌های خود استفاده می‌کنند. کیفیت خوراک دام و خوش خوراک بودن آن برای دام‌ها اهمیت بالایی دارد. خوراک  هر چه قدر نرم و هضم آن آسان باشد دام‌ها تمایل بیشتری به خوردن آن دارند. کیفیت پایین خوراک دام‌ها را از خوردن باز می‌دارد. بهتر است دامداران خوراک متنوعی را به دام‌ها بدهند تا آن‌ها تغذیه‌ی تکراری و خسته کننده نداشته باشند. مقدار خوراک دام‌های متفاوت مانند گوسفند و گاو یکسان نیست. گاو‌ها علوفه و مواد زیادی را بطور روزانه مصرف می‌کنند. دامدارانی که گاو نگهداری می‌کنند باید خوراک زیادی برای فصول مختلف سال خرید و ذخیره کنند.

نوع خوراک و نحوه‌ی تغذیه‌ی دام‌ها در شیر و گوشت آن‌ها تأثیر می‌گذارد. بنابراین برای تغذیه‌‌ی دام‌ها بهتر است دامداران از کارشناسان تغذیه کمک بگیرند. غذای مناسب دام‌ها را از خطر بیماری‌های مختلف حفظ می‌کند. اگر شما در حال شروع شغل دامپروری هستید علاوه بر ایجاد ساختمانی مناسب برای دام‌ها باید با نحوه‌ی تغذیه و انواع خوراک آن‌ها آشنایی داشته باشید. برای این منظور در ادامه انواع خوراک دام‌ها را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

یونجه (خوراک دام)

یونجه (خوراک دام)

یونجه یکی از معروف‌ترین و مغذی‌ترین علوفه‌ی گیاهی است که حاوی پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین‌های A و D می‌باشد. برای دام‌های مختلف مقدار یونجه‌ی استفاده شده باید متفاوت باشد مقدار مصرفی گاو‌های شیرده معمولاً بیشتر از انواع دیگر می‌باشد. وزن حیوان هم در میزان مصرف یونجه تأثیر دارد. یونجه‌ها گیاهانی هستند که رشد و پرورش آن‌ها با حاصلخیزی خاک، آبیاری، نوع واریته‌ی گیاه و عوامل مختلف در ارتباط است. در صورتی که خاک‌های مورد کشت غنی باشند و کود‌های مورد نیاز به یونجه اضافه شوند کیفیت محصول در هنگام برداشت بالاتر خواهد بود.

یونجه‌هایی که تعداد برگ‌های آن‌ها بیشتر و ساقه‌های نسبتاً نازک‌تری دارند خوش خوراک‌تر و باکیفیت‌تر می‌باشند. برداشت یونجه هنگام گلدهی یک سوم بوته‌های آن انجام می‌شود. یونجه‌ها به‌صورت تازه، نیمه خشک و خشک بکار برده می‌شوند. دامداران آن‌ها را بصورت خشک شده برای زمستان ذخیره می‌کنند.

کاه (خوراک دام)

کاه (خوراک دام)

کاه در بین علوفه‌های مختلف ارزش غذایی کمتری دارد اما فیبر آن بالا می‌باشد. این خوراک روزانه حداکثر یکبار برای دام‌ها بکار برده می‌شود. کاه خالی را دام‌ها نمی‌خورند و باید افزودنی‌هایی مانند کنسانتره یا سبوس گندم به آن اضافه شود تا برای دام‌ها قابل مصرف باشد. کاه را می‌توان با یونجه‌ی خشک شده برای خوراک دام‌ها استفاده کرد اما در این حالت هم به کاه باید نان خشک و یا کنسانتره اضافه شود. کاه‌ها‌ی رایج در انواع کاه گندم، جو و برنج تولید می‌شوند. کیفیت کاه جو بالاتر از گندم و آن‌ هم بهتر از برنج می‌باشد. کاه را توسط خرمن کوب و کمباین تولید می‌کنند.

دیگران خوانده‌اند: قیمت خرید انواع خوراک دام

علوفه‌های باغی

علوفه‌های باغی

علوفه‌های باغی شامل گیاهانی می‌باشند که در بین درختان مختلف رشد می‌کنند. علف‌هایی که در باغات انگور پرورش می‌یابند نوعی علوفه‌ی باغی محسوب می‌شوند. این علوفه‌ها الیاف بلندی دارند که سبب افزایش نشخوار دام شده‌و از بروز مشکلات در دستگاه گوارش آن‌ها جلوگیری می‌کنند. مصرف آن‌ها در تغذیه‌‌ی دام‌ها از نفخ آن‌ها جلوگیری به عمل می‌آورند. همچنین آن‌ها چربی شیر را افزایش می‌دهند. کارشناسان تغذیه استفاده‌ی این علوفه‌ها را برای دام‌های صنعتی پیشنهاد نمی‌کنند.

کنسانتره و کنجاله دامی

کنسانتره و کنجاله دامی

کنسانتره یکی از پرطرفدارترین خوراک دامی می‌باشد که اغلب دامپروران آن را برای گاو‌ها، بز‌ها و گوسفندها بکار می‌برند. کنسانتره منبع غنی ویتامین‌ها و پروتئین‌های مختلف می‌باشد. این خوراک از موادی مانند جو، سبوس، چغندر قند، کنجاله، تفاله و تخم پنبه بدست می‌آید. مقدار کنسانتره‌ای که به خوراک دام‌ها اضافه می‌شود بر حسب جنس، وزن و شیرده بودن حیوان باید متفاوت باشد. گاو‌ها اگر شیر زیادی بدهند لازم است کنسانتره‌ی بیشتری به آن‌ها داده شود. برای هر کیلوگرم شیر حدود نیم کیلو باید به گاو کنستانتره دهید.

برخی کارشناسان توصیه‌می‌کنند اگر گاو کمتر از ۸ کیلو شیر دهد لازم نیست به خوراک آن کنسانتره اضافه کنید. مصرف زیاد و بیش از حد کنسانتره باعث کاهش چربی شیر می‌شود. در صورتی در کنار کنسانتره از نان خشک و سبوس برای خوراک دام استفاده می‌کنید باید به همان مقدار کنسانتره آن را کم کنید.

  • کنجاله‌ها: کنجاله‌ها نیز یکی از انواع خوراک دامی می‌باشند که از تخم دانه‌هایی که برای روغن گیری استفاده می‌کنند بدست می‌آیند. دانه‌های ذرت، سویا، کلزا و پنبه دانه از جمله دانه‌هایی هستند که برای تولید کنجاله بکار می‌روند.

خرید و فروش کنجاله‌ها و کنسانتره‌ها

خرید و فروش کنجاله‌ها و کنسانتره‌ها

انواع خوراک دام به روش‌های مختلف خرید و فروش می‌شود. کنسانتره، سبوس و کنجاله‌ها در فروشگاه‌های خوراک دام عرضه می‌شود. دامداران مقدار مورد نیاز خود را از این مراکز خرید می‌کنند. کارخانه‌های تولید کننده‌ این خوراک‌ها را با قیمت عمده می‌فروشند برخی دامداران به‌علت اقتصادی بودن ذخیره چند ماه خود را از کارخانه‌ها می‌خرند. این روش بهتر می‌باشد چون بدون واسطه انجام می‌گیرد. فروشگاه‌های مختلف کنجاله‌ها و کنسانتره‌ها را از تولیدکننده‌های اصلی یا کارخانه‌ها خرید می‌کنند.

امروزه برخی از فروشگاه‌ها این خوراک‌ها را با قیمت گزافی به دست تقاضا کننده می‌رسانند تا آنجا که دامپروران از قیمت این مواد و سبوس گله دارند. امروزه خوراک دام به روش آنلاین توسط تولیدکننده‌ها و فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. تقاضا کنندگان زیادی مقدار درخواستی خود را به‌صورت اینترنتی سفارش می‌دهند.

پیشنهاد: انواع خوراک دام 

خرید و فروش علوفه‌ها

خرید و فروش علوفه‌ها

یونجه‌ها، علوفه‌های باغی و کاه‌ها معمولاً در انبار‌های تولیدکننده‌ها ذخیره می‌شوند. این افراد از فروشندگان اصلی آن‌ها می‌باشند. در برخی بازار‌های بزرگ خرید و فروش دام، یونجه‌ها و کاه‌ها در کامیون‌ها و نیسان‌ها عرضه می‌شوند. تقاضا کنندگان آن‌ها را در باربری‌ها خرید می‌کنند. یونجه‌ها و علف‌های مختلف معمولاً به‌صورت دسته یا سیلو فروخته می‌شوند. قیمت آن‌ها نیز بر حسب سیلو معامله می‌شود. کاه‌ها نیز به‌صورت کیلویی معامله و خرید و فروش می‌شوند. مقدار خرید آن‌ها اغلب به‌صورت عمده انجام می‌گیرد. در حال حاضر قیمت خرید و فروش یونجه‌ها بالا می‌باشد اما کاه ارزان است.

بازرگانی اریس عرضه کننده و تولید کننده انواع خوراکی دام و طیور باکیفیت به بازارهای داخلی و خارجی می‌باشد. جهت خریداری این محصولات با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: 09932937847

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *