افزودنی های خوراک دام و طیور

افزودنی های خوراک دام و طیور

افزودنی های خوراک دام و طیور

افزودنی های خوراک دام و طیور محصولاتی هستند که در تغذیه انواع حیوانات برای بهبود کیفیت خوراک و به طبع آن کیفیت مواد غذایی با منشاء حیوانات یا بهبود عملکرد و سلامتی حیوانات استفاده می شود. می توان گفت افزودنی های خوراک دام و طیور موارد مختلفی از مولکول ها، ترکیبات یا ارگانیسم ها را تشویق می کند. که باعث هضم، جذب مواد مغذی، رشد و سلامت می شوند. آن ها بر فرآیندهای فیزیولوژیکی مانند عملکرد سیستم ایمنی، مقاومت در برابر استرس و تولید مثل نیز تأثیر می گذارند. افزودنی های خوراک دام و طیور شامل جذب کننده‌های تغذیه کننده، سیستم ایمنی بدن، پربیوتیک ها، اسیدها، روغن های اساسی یا سایر اجزاء خوراکی می باشد.

بیشتر بخوانید: قیمت خوراک دام و طیور

آشنایی با اصطلاحات انواع دام و طیور

دام های شیری : دام های شیری یا شیرده آن دسته از دام هایی هستند که برای استفاده از شیر آن ها پرورش می یابند. این دام ها به چهار نوع سوپرشیر، پر شیر، متوسط شیر و کم شیر تقسیم می شوند. گاو شیری، بز شیری، شتر شیری و گوسفند شیری از جمله انواع دام های سبک و سنگین شیری محسوب می شوند.

دام های پرواری: دام های سبک و سنگین پرواری یا گوشتی آن دسته از دام هایی هستند که از آن ها برای تامین گوشت استفاده می شود. گاو پرواری، بره پرواری، گوسفند پرواری، بز پرواری و شتر برواری از جمله دام های پرواری هستند. تغذیه این دام ها برای بهبود کیفیت گوشت آن ها صورت می گیرد.

طیور گوشتی: آن دسته از مرغ هایی هستند که برای تامین گوشت پرورش داده می شوند. مرغ گوشتی، شترمرغ گوشتی و بلدرچین گوشتی از انواع طیور گوشتی محسوب می شوند. از مهم ‌ترین نژادهای گوشتی می توان به راس، کاب، پلیموث راک، کورنیش و کوشین اشاره کرد.

طیور تخم گذار: این مرغ ها برای تامین تخم مرغ مورد نیاز انسان پرورش داده می شوند. مرغ تخمگذار، شترمرغ تخمگذار و بلدرچین تخمگذار از انواع طیور تخمگذار هستند.

دیگران خوانده‌اند: پخش خوراک دام و طیور

آشنایی با اصطلاحات انواع دام و طیور

انواع خوراک های دام

همانطور که می دانید خوراک دام و طیور انواع مختلفی دارد. از انواع این خوراک می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • خوراک های فشرده شده یا کسانتره: علوفه ها و خوراکی هایی که از رشته های باریکی تشکیل شده اند از جمله جو، سبوس، تفاله چغندر قند، کنجاله تخمه پنبه همراه با تکمیل کننده های معدنی و ویتامین های مخلوط کننده، تشکیل دهنده خوراک های فشرده شده هستند.
  • علوفه ها: هر نوع خوراک گیاهی و پر حجم که ارزش غذایی بالایی داشته باشد و همچنین خوش خوراک و برای حیوانات لذیذ باشد علوفه نام دارد که با توجه به انواع مختلف آن شرکت های معتبر بنا به درخواست مشتریان آن را با بهترین کیفیت تأمین می کنند.

در اینجا لازم می دانیم یک نکته مهم را درخصوص تغذیه دام مطرح کنیم. اینکه سبوس صرفاً به تنهایی، خوراک کنسانتره به حساب نمی آید. از استفاده بیش از حد این خوراک به دام جداً خودداری کنید.

جهت مطالعه: عالیترین خوراک دام و طیور

انواع خوراک های دام

انواع افزودنی های خوراک دام و طیور

  1. آنزیم ها: در بدن نقش کاتالیزور را دارد و موجب افزایش سرعت واکنش های شیمیایی نیز می شوند. آنزیم ها اصولاً باکتری ها و قارچ ها می شوند. و بعد از خالص سازی در خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرند. در خوراک دام و طیور سلولز، مانان ها، پکتین ها، بتوگلوکان ها، فیتات و پنتوزان ها وجود دارد. ممکن است آنزیم استفاده شده برای شکستن و کمک به هضم دستگاه گوارش تولید نشده باشد. یا به میزان کمی تاثیرگذار باشد. در این صورت می توان با افزودن آنزیم های ویژه‌ای به این عمل کمک کرد.
  2. ویتامین ها: از ویتامین های متعددی برای تقویت سیستم اسکلتی، بهبود سوخت و ساز، بهبود وضعیت سلامتی و افزایش راندمان تولید استفاده می شود.
  3. مواد معدنی: این مواد نقش مهمی در واکنش های بیو شیمیایی بدن، تولید مثل، ساختار اسکلتی و سلامت گله دارد.
  4. پروبیوتیک ها: باکتری های مفیدی هستند که در دستگاه گوارش حیوانات تکثیر می شوند و به نوعی مانع تکثیر باکتری های مضر می شوند. در نتیجه موجب بهبود وضعیت سلامت روده و افزایش جذب مواد مغذی در روده می شوند.
  5. پری بیوتیک ها: در دستگاه گوارش قابل جذب نیستند اما به طور کلی می توانند در باکتری های مفید در دستگاه گوارش حیوانات را افزایش دهند. همچنین موجب بهبود جذب مواد مغذی و سیستم ایمنی نیز می شوند.
  6. ضدعفونی کننده ها: این افزودنی ها، خوراک دام و طیور را از ویروس ها و باکتری های مضر پاک می کند و مانع از انتقال میکروارگانیسم های مضر به بدن حیوانات می شوند. خوراک دام و طیور در معرض آلودگی های بسیاری است. که باید برای افزایش سلامت این حیوانات، مراقب عدم آلودگی خوراک آن ها نیز بود.

جهت آشنایی بیشتر: بهترین کنجاله در خوراک دام و طیور

انواع افزودنی های خوراک دام و طیور

تولید افزودنی های خوراک دام و طیور

خوراک دام و طیور همیشه جزو مواردی است که با حواشی بسیاری همراه بوده است. و از اختلالاتی که در واردات نهاده های مورد نیاز ایجاد می شود گرفته تا عدم رضایت اهالی صنعت از کیفیت خوراک آماده، همیشه مسائلی را با خود به همراه داشته باشد. یکی از موضوعات مهم در بحث خوراک دام و طیور مواد مغذی و افزودنی هایی است. که به خوراک اضافه می شود. و ضمن کاهش تلفات، بهره وری دام و طیور را نیز افزایش می دهد. روند رو به رشد درخواست دامداران و مرغداران برای تامین این مواد مغذی و افزودنی ها از بازارهای داخلی موجب شده است که شرکت های متخصص نیز در تولید این محصولات گام مهمی بردارند. و محصولاتی با کیفیت بالاتر تولید و در بازارهای داخلی عرضه کنند.

پیشنهاد: تهیه و توزیع خوراک دام

تولید افزودنی های خوراک دام و طیور

هدف از استفاده افزودنی های خوراک دام و طیور

افزودنی‌ها جزوی از جیره های غذایی بوده و ماهیت غیرمغذی دارند و مصرف آن ها برای اهداف زیر است:

  1. تحریک رشد یا افزایش عملکرد دام و طیور.
  2. بهبود کارایی و بازده مصرف خوراک حیوانات.
  3. بهبود متابولیسم و سوخت و ساز مواد مغذی در بدن دام و طیور.
  4. استفاده از افزودنی ‌های خوراکی در شرایط پرورش تجاری متراکم جوجه‌ های گوشتی و سایر پرندگان، با کنترل بیماری ‌ها و انگل‌ ها سودآوری بسیاری را به دنبال دارد.

شرکت بازرگانی اریس در خدمت شما دامداران عزیز و سایر مشتریان گرامی میباشد تا خدمات خود را در حوزه خریدو فروش انواع نهاده و خوراک دام،ریز مغذی ها و مکمل ها ارائه دهد. برای آشنایی بیشتر می تواند با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

شماره تماس: 09932937847

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *