یونجه پر مصرف ترین علوفه دام

یونجه پر مصرف ترین علوفه دام


یونجه پر مصرف یونجه پر مصرف ترین علوفه دام

اصلی تربت و معروف تمرین علوفه دام یونجه است.

یونجه در بسیاری از کشورها به عنوان یک منبع غذایی اصلی برای دام ها به حساب می آید. در ایران نیز یونجه علوفه ای  پرمصرف و  برای حيوانات مختلف است. و به دلیل ارزش بالای غذایی که دارد، استفاده از آن برای دام ها ضروری می باشد.

مزیت های علوفه یونجه

مهمترین مزیت هایی که برای علوفه یونجه وجود دارد، این است که با شرایط گوناگون اقلیمی و جغرافیایی سازگار است. و امکان رشد آن در بسیاری از مناطق امکان پذیر است. و در ایران نیز به صورت بومی انواع گونه های آن قابل کشت است. علوفه یونجه پروتئین بسیار بالایی دارد که 2000 تا 2500 کیلوگرم در هکتار در هر واحد سطح است که در مقایسه با علوفه های دیگر در صدر جدول قرار دارد. 


از دیگر مزایای یونجه برای تغذیه دام


از لحاظ داشتن ارزش غذایی، یونجه از جمله علوفه های بسیار غنی می باشد. ترکیبات متنوعی در یونجه با غنای بالا وجود دارند که از جمله آنها می توانیم به مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین اشاره داشته باشیم. بیشترین پروتئینی که در یونجه وجود دارد در برگ های آن، ذخیره شده است. دامدارانی که به دنبال پرواربندی گوسفندان خود هستند.


رنگ علوفه یونجه


رنگ علوفه یونجه معمولا نشانگر تازه یا کهنه بودن آن می باشد . رنگ یونجه با کیفیت ، سبز متمایل به نقره ای می باشد . رنگ یونجه ای که خیلی دیر  یا خیلی زود برداشت شده باشد ، معمولا به این رنگ نخواهد بود.
استفاده از یونجه ای که رنگ مطلوبی ندارد . باعث ایجاد آسیب هایی تغذیه دام های گله خواهد شد .
رنگ دیگر یونجه  زرد می باشد . اگر این گیاه به صورت غیر اصولی و در زیر آفتاب ذخیره شود به این رنگ تبدیل می شود . البته این مورد احتمالا به خودی خود نمی تواند مشکل ساز باشد. اما با اطمینان می گوییم که اگر گیاهان علوفه ای به درستی نگهداری نشوند ، دچار کپک زدگی خواهند شد. که این مسئله  برای دام خطرناک می باشد .


یونجه به صورت کشت می شود


معمولا محل کشت یونجه با کیفیت آن ارتباط مستقیمی دارد.در برخی مناطق آفت هایی ممکن است در میان مزارع یونجه رشد پیدا کند که مصرف آن برای حیوانات مضر می باشد.
رطوبت موجود در یونجه های خریداری شده احتمالا بسته به محل کشت و زمان برداشت با یکدیگر متفاوت می باشند . در مناطق با رطوبت بالا ، برداشت یونجه گاهی اوقات بیشتر طول می کشد و همین رطوبت احتمال کپک زدگی این گیاه مفید را افزایش می دهد


مناسب ترین یونجه برای دام ها


هنگامی که به عنوان یک دامدار برای دام هایتان، اگر یونجه می خرید باید گونه جانوری آنها را نیز در نظر بگیرید . شناخت نیاز های غذایی دام ها بر اساس ویژگی هایی که دارند ، از اهیمت زیادی برخوردار می باشد.

خرید علوفه یونجه


شرکت بازرگانی اریس به و فروش محصولات دامی میپردازد.برای خرید به صرفه و ارزان تر و بارگیری سریع و مطمئن  علوفه یونجه و سایر غلات دامی می توانید با شماره تلفن های زیر  جهت سفارش با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *