آیا ذرت خوراکی مناسبی برای دام است؟

آیا ذرت خوراکی مناسبی برای دام است؟

آیا ذرت خوراکی مناسبی برای دام است؟

ذرت معمولاً به‌عنوان دانه خوراکی در رژیم‌های غذایی گاو گوشتی در سراسر دنیا استفاده می‌شود.

آیا ذرت خوراکی مناسبی برای دام است؟

ارزش تغذیه ای ذرت در مقایسه با سایر دانه های خوراکی، از نظر پروتئین کمتر و انرژی کمی بالاتر است . ذرت حاوی تقریباً 72 درصد نشاسته بر اساس ماده خشک است. سایر بخش های مهم در دانه ذرت شامل پروتئین، فیبر و مواد معدنی است.

مقادیر موجود در ذرت:

پروتئین موجود در ذرت تقریباً 65 درصد پروتئین فرار است. پروتئین فرار پروتئینی است. که توسط دام های شکمبه تخمیر یا تجزیه نمی شود، بلکه توسط حیوان در روده کوچک هضم و جذب می شود. 35 درصد باقیمانده پروتئین ذرت، پروتئین قابل تجزیه در شکمبه است. میکروارگانیسم های شکمبه برای استفاده در رشد و سنتز پروتئین به پروتئین قابل تجزیه در شکمبه نیاز دارند.

بیشتر تحقیقات در مورد ذرت حاکی از فواید قابل توجهی برای تامین پروتئین قابل تجزیه در شکمبه در جیره های حاوی ذرت است. پس‌زمینه یا تکمیل جیره‌های حاوی سطوح بالای ذرت به پروتئین تکمیلی تجزیه‌پذیر شکمبه به شکل نیتروژن غیر پروتئینی نیاز دارد. منابع پروتئین طبیعی مانند کنجاله آفتابگردان، کنجاله گندم کنجاله سویا؛ یا ترکیبی از نیتروژن غیر پروتئینی و پروتئین طبیعی .

مانند تمام غلات، ذرت حاوی کلسیم بسیارکم و فسفر نسبتاً بالایی می باشد. معمولا رژیم های غذایی حاوی مقادیر بالای ذرت باید حاوی منبع کلسیم مکمل مانند. سنگ آهک باشند تا از سنگ های ادراری دام ها جلوگیری شود. نسبت کلسیم به فسفر توصیه شده در جیره های پس زمینه و پروار حداقل 2 به 1 می باشد.

ذرت برای کدام دام ها مناسب است؟

استفاده از ذرت در جیره غذایی گاو گوشتی ذرت را می توان در انواع مختلفی از جیره های غذایی  استفاده کرد . و می تواند به عنوان مکمل در جیره های مبتنی بر علوفه برای گاوهای گوشتی استفاده شود. با این حال، که ذرت پروتئین نسبتا کم و نشاسته بالایی دارد.  می تواند بر استفاده از علوفه تأثیر منفی نیز بگذارد.به ویژه در رژیم های غذایی مبتنی بر علوفه های با کیفیت خیلی پایین.

در نتیجه، دانه ذرت باید در جیره های مبتنی بر علوفه در سطوح نسبتاً کم (کمتر از 0.4 درصد وزن بدن) استفاده شود. هنگامی که ذرت به عنوان مکمل علوفه استفاده می شود.اطمینان از در دسترس بودن پروتئین قابل تجزیه در شکمبه برای جلوگیری از هرگونه کاهش در قابلیت هضم علوفه مهم است. ذرت می تواند به عنوان تنها منبع غلات در برنامه غذایی و تکمیل جیره عمل کند. بسته به عملکرد مورد نظر گاو، سطح ذرت را می توان برای تامین انرژی اضافی در جیره گاوهای در حال رشد و تکمیل تغییر داد. با این حال، به دلیل محتوای پروتئین خام کم ذرت، در اکثر رژیم‌های غذایی مبتنی بر ذرت، پروتئین مکمل مورد نیاز است.

شرکت بازرگانی اریسhttp://eristrade.com با سابقه چندین ساله در زمینه فروش محصولات دامی .در خدمت مشتریان و دامداران عزیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *