مزایای سبوس برنج برای دام

مزایای سبوس برنج برای دام را نام ببرید؟

مزایای سبوس برنج برای دام چه تاثیری در استفاده از آن برای خوراک دام دارد؟

سبوس چیست؟

سبوس ماده ای فرعی است که از صیقل دادن محصولاتی نظیر گندم، جو و برنج به دست می آید. این محصول دارای ارزش غذایی می باشد. استفاده از آن برای خوراک دام مفید است. علاوه بر این قیمت مناسب آن موجب پایین آوردن هزینه نهایی جیره می شود.

سبوس برنج چیست؟

سبوس برنج ماده ای است که حاوی لایه سبوس و جوانه برنج با برخی از قطعات پوسته و برنج شکسته می باشد. این ماده استفاده های فراوانی دارد. یکی از مصارف آن برای خوراک دام و طیور می باشد. تولید این محصول در انواع کشورها از جمله کشورهای تولید کننده برنج رواج دارد. کشورهایی مانند ایران، هند، پاکستان از تولیدکننده های سبوس برنج می باشند. استفاده از آن در خوراک نشخوارکنندگان خوش خوراکی کمی دارد.

مواد معدنی و مغذی در سبوس برنج :

سبوس برنج منبع غنی برای انواع مواد مغذی می باشد. استفاده از این محصول می تواند تا حد زیادی نیاز مواد مغذی بدن حیوان را تامین کند. از جمله این مواد می توان به انواع ویتامین ها مانند ویتامین E و B اشاره کرد. مواد معدنی موجود در سبوس برنج شامل فلوراید، آهن و منگنز می باشد. برای بهره مندی از تمامی خواص سبوس باید این محصول را به اندازه مناسب در جیره به کار برد.

وجود ویتامین گروه B در محصولی خیلی ارزشمند می باشد. مصرف کافی ویتامین های گروه B از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. علاوه براین باعث تامین انرژی روزانه مورد نیاز دام می شود.

استفاده از سبوس برنج در خوراک گوسفند

سبوس برنج حاوی انرژی فراوانی می باشد. میزان چربی موجود در سبوس اندک می باشد. این محصول حاوی پروتئین، سلولز، لیگنین و پنتوسان می باشد. سبوس را می توان برای چاق کردن گوسفندانی که وزن کمی دارند استفاده کرد. افزودن سبوس در جیره غذایی گوسفندان موجب تقویت استخوان نیز می شود. بالا بودن میزان فسفر و منگنز در سبوس از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

فواید استفاده از سبوس برای خوراک گوسفندان

پروتئین موجود در سبوس موجب ترمیم بافت های بدن گوسفند می شود.

انرژی موجود در سبوس در زمان تولید مثل گوسفند بسیار مورد نیاز قرار می گیرد.

گوسفندان از ویتامینهای B و E موجود در سبوس برای رشد، سلامتی و تولیدمثل استفاده می کنند.

مس، روی، منیزیم و پتاسیم موجود در سبوس برای حیوان بسیار مفید می باشد.

فیبر موجود در این محصول موجب هضم بهتر غذای دام می شود.

سبوس برنج برای خوراک طیور

با افزایش هزینه خوراک دام و طیور خریداران به دنبال محصولات زه صرفه تر می باشند. در این بین سبوس برنج می تواند به عنوان یک غذای مکمل دامی استفاده شود. قیمت مناسب آن دامداران و دامپروران را به استفاده از آن سوق می دهد. این در حالیست که این محصول منبعی از مواد مغذی و معدنی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *